Jeśli masz poważne problemy z silnikiem lub niewyjaśnione odgłosy pracy silnika, być może masz uszkodzony lub zużyty wahacz. Choć nie jest to pierwsza rzecz, do której powinieneś się odwołać, jeśli nic innego nie wyjaśnia lub nie rozwiązuje problemu, problemem może być wahacz.
W tym przewodniku przeprowadzimy Cię przez wszystko, co musisz wiedzieć, aby zdiagnozować uszkodzony lub zużyty wahacz, zanim przejdziemy do tego, co dokładnie robi wahacz i ile kosztuje jego wymiana. Przyjrzyjmy się oznakom, których należy szukać:
Najczęstszym objawem niesprawnego wahacza są klikające lub klekoczące odgłosy dochodzące z głowicy cylindra silnika. Może to również powodować przerwanie pracy silnika lub zgaśnięcie silnika oraz zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej.
Jeśli podejrzewasz, że masz uszkodzony wahacz, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twój pojazd wykazuje pewne objawy.
Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzenia wahacza:
Spis treści Pokaż Objawy uszkodzonego wahacza 1. Odgłosy klikania lub tykania 2. Brak zapłonu lub zgaśnięcie silnika 3. Lampka kontrolna silnika 4. Zniszczenia fizyczne Funkcja wahacza Lokalizacja wahacza Koszt wymiany wahaczaObjawy złego działania wahacza
1. Odgłosy klikania lub tykania
Jeśli słyszysz klikanie lub tykanie podczas uruchamiania silnika, problemem może być zużyty wahacz. Istnieją również różne inne powody, że kliknięcie lub tykanie hałas może wystąpić. Po wykluczeniu przyczyn zewnętrznych można zacząć się zastanawiać nad problemami wewnętrznymi, takimi jak uszkodzenie wahacza.
Jeśli słyszysz klikający lub tykający hałas i podejrzewasz uszkodzenie wahacza, sprawdź, czy hałas nie dochodzi z górnej części silnika. Jeśli jest to silnik w kształcie litery V, hałas będzie dochodził tylko z jednej strony.
Po ustaleniu miejsca występowania odgłosu tykania lub klikania jedynym sposobem sprawdzenia, czy jest to uszkodzony wahacz, jest rozebranie górnej części silnika i sprawdzenie, co się dzieje.
Powiązane: 5 typowych odgłosów pracy silnika samochodowego - informacje i diagnostyka
2. Błąd zapłonu lub zgaśnięcie silnika
Wahacz kontroluje czas otwarcia każdego zaworu wlotowego i wylotowego, więc jeśli jeden z nich nie działa prawidłowo, można zauważyć problemy z wydajnością. Podczas gdy słabsze niż normalne osiągi silnika są typowe, zgaśnięcie silnika nie jest typowe.
Choć jest to oczywiście możliwe, większość silników może pracować, jeśli jeden z cylindrów ma przerwę w zapłonie lub nie działa prawidłowo. Zauważysz spadek wydajności, ale jeśli silnik zgaśnie z powodu pojedynczego zużytego lub pękniętego wahacza, są szanse, że istnieje inny problem, który trzeba będzie rozwiązać.
Powiązane: Odstrzał silnika - objawy i przyczyny
3. Lampka kontrolna silnika
Wydajność silnika jest monitorowana przez mnóstwo czujników. Wszystko jest sprawdzane i weryfikowane pod kątem prawidłowego działania. Dlatego, mimo że nie ma czujnika dla każdego wahacza, obniżona wydajność silnika może łatwo doprowadzić do zapalenia się kontrolki Check Engine.
Dokładny kod na tej lampce będzie się różnić, ponieważ uszkodzony lub zużyty wahacz efekt uboczny go uruchomić, a nie sam wahacz. To nie znaczy, że kod nie będzie wspomnieć wahacz, to na pewno może, ale może skierować Cię do siłownika lub przełącznika, gdy nie jest to koniecznie problem (ale może być!).
Powiązane: Migająca kontrolka Check Engine: Przyczyny i rozwiązania
4. Zniszczenia fizyczne
Gdy podejrzewasz, że dźwignia jest uszkodzona lub zużyta, jedynym sposobem na stuprocentowe sprawdzenie, czy to ona jest przyczyną problemu, jest zdjęcie pokrywy zaworów i sprawdzenie, co się dzieje pod nią. Jeśli pojazd ma zużyte dźwigienki zaworowe, można zauważyć nadmierny luz lub metal pod dźwigienką. Jeśli wahacz jest bardzo zniszczony, może być nawet pęknięty.
Jeśli nie jesteś pewien, porównaj ramiona wahacza między sobą - wszystkie powinny wyglądać tak samo. Jeśli na którymkolwiek wahaczu widać ślady zużycia lub uszkodzenia, należy wymienić je wszystkie.
Funkcje wahaczy
Choć większość ludzi nie myśli o wahaczach, są one kluczową i centralną częścią silnika. Wahacze podnoszą zawory wydechowe i dolotowe, aby umożliwić dopływ powietrza do komory spalania i jej opuszczenie w odpowiednim czasie.
Wykonując czysto mechaniczne ruchy, dźwigienki zaworowe przenoszą pionowy ruch posuwisto-zwrotny z popychaczy na zawory wydechowe i dolotowe.
Może to nie brzmi zbyt dobrze, ale bez tych małych urządzeń w silniku nie można by go uruchomić, a powietrze nie dostawałoby się do komory spalania ani z niej nie wydostawało.
Niektóre silniki nie mają dźwigni zaworowych, zamiast tego wałek rozrządu naciska bezpośrednio na hydrauliczny popychacz, który z kolei naciska bezpośrednio na zawór.
Położenie dźwigni zaworowych
Wahacze znajdują się w głowicy silnika, łącząc wałek rozrządu z zaworami wydechowymi i dolotowymi.
Patrząc na silnik, nie można zobaczyć dźwigni zaworowych. Dzieje się tak dlatego, że znajdują się one pod pokrywami zaworów, które są umieszczone bezpośrednio nad głowicami silnika. Ponadto znajdują się one bezpośrednio między popychaczami silnika a zaworami ssącymi i wydechowymi.
Chociaż łatwo jest wskazać, gdzie znajduje się wahacz, rzeczywiste zobaczenie i uzyskanie dostępu do wahacza jest o wiele bardziej skomplikowane.
Koszt wymiany wahacza
Średni koszt wymiany pojedynczego wahacza waha się od 500 do 1500 USD - i prawie cały ten koszt to koszt robocizny. W rzeczywistości, każdy wahacz kosztuje zazwyczaj od 5 do 20 USD. Ale to nie jedyne części, których będziesz potrzebować.
Aby dostać się do dźwigienek zaworowych, trzeba będzie zdjąć pokrywy zaworów i różne inne elementy, więc należy wymienić wszystkie uszczelki związane z nimi. Konieczne będzie także spuszczenie oleju, więc należy wymienić także filtr.
Ale nawet po uwzględnieniu tych wszystkich czynników, części powinny kosztować tylko około 100 do 150 USD - cała reszta to koszty robocizny. To w dużej mierze powód, dla którego należy wymienić wszystkie wahacze w tym samym czasie.
Mają tendencję do zużywania się w podobnym tempie, a ponieważ większość pracy mechanik już wykonane przez dostęp do wahaczy, dorzucając kilka dodatkowych wahaczy nie będzie kosztować kolejne 500 dolarów do 1500 dolarów każdy. Tak długo, jak są one pod tą samą pokrywą zaworów, prawdopodobnie tylko patrzeć na dodatkowe 10 do 25 dolarów za każdy dodatkowy wahacz.
Jeśli musisz usunąć drugą uszczelkę pokrywy zaworów, aby dostać się do dodatkowych dźwigienek zaworowych (jak w silniku w kształcie litery V), koszt ten będzie nieco wyższy, ale nadal jest wart inwestycji początkowej, aby zaoszczędzić trochę pieniędzy na drodze.
Jednak to, że większość kosztów stanowi robocizna, nie oznacza, że należy próbować wykonać tę naprawę samodzielnie. Jest to bowiem proces pracochłonny i wymagający dużej wiedzy technicznej. Złe wykonanie tej pracy może być bardziej szkodliwe niż jej zaniechanie.
Na szczęście wahacze nie ulegają uszkodzeniu ani zużyciu tak często, aby konieczna była ich wymiana. Zużycie kontrolują podnośniki hydrauliczne. Większość wahaczy ma również możliwość regulacji, jeśli są zużyte, ale na pewno trzeba je wymienić, jeśli jeden z nich jest uszkodzony.