Niezależnie od tego, czy pracujesz nad najnowszą renowacją samochodu, czy też Twój codzienny kierowca potrzebuje nowego silnika, będziesz chciał zrozumieć różnice między silnikiem z krótkim i długim blokiem.
Nie tylko sprawdzimy, czym różnią się te dwa silniki, ale także omówimy ich wady i zalety, aby pomóc Ci znaleźć idealny silnik zastępczy. Zacznijmy od krótkiej prezentacji!
Największą różnicą między silnikiem z krótkim i długim blokiem jest ilość części, które można do niego dokupić. Długi blok zawiera głowicę cylindra z większością części wewnętrznych, podczas gdy krótki blok to tylko dolna część silnika.
Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowo różnice między silnikiem z krótkim i długim blokiem:
Zawartość pokaż Co to jest silnik z krótkim blokiem? Zalety i wady silnika z krótkim blokiem Co to jest silnik z długim blokiem? Zalety i wady silnika z długim blokiem Najważniejsze różnice między długim i krótkim blokiem 1. Dołączone części 2. Koszt 3. Czas instalacji 4. Gwarancja Wybór silnika z krótkim blokiem i długim blokiemCo to jest silnik z krótkim blokiem?
Silnik z krótkim blokiem jest uważany za mniejszy, jeśli chodzi o silniki samochodowe. Zawiera on blok cylindrów i kilka istotnych części, takich jak korbowody, krzywka, tłoki i wał korbowy. W zależności od producenta mogą jednak występować pewne różnice w zakresie elementów wchodzących w jego skład.
W przypadku każdego silnika z krótkim blokiem cylindrowym potrzebne są dodatkowe elementy, takie jak pompa olejowa, głowice cylindrów i uszczelki. Należy je zakupić oddzielnie.
Zalety i wady silnika z krótkim blokiem
Jeśli chcesz kupić silnik z krótkim blokiem, najpierw rozważ jego wady i zalety.
Zalety
- Niższe koszty początkowe
- Większa możliwość dostosowania silnika do potrzeb użytkownika
- Łatwiejsza nauka
Wady
- Wymaga więcej montażu
- Dłuższy czas instalacji
- Potrzebne są inne części, co zwiększa cenę
- Konieczne jest dostrojenie części
- Bardziej skomplikowane
- Blok jest tylko częścią objętą gwarancją
Co to jest silnik z długim blokiem?
Silnik z długim blokiem to bardziej kompletna odmiana silnika z krótkim blokiem. Zawiera te same elementy, co silnik z krótkim blokiem, ale dodatkowo zawiera wałek rozrządu, głowicę cylindra, układ rozrządu, pokrywy zaworów i miskę olejową.
Nie jest to jednak kompletny pakiet. Do silnika z długim blokiem trzeba jeszcze dodać kilka elementów, takich jak kolektor dolotowy i wydechowy, układ paliwowy i kilka części elektrycznych. Jeśli wymieniasz każdą część zespołu silnika, możesz wybrać silnik gotowy do użytku.
Zalety i wady długiego bloku
Ważne jest również poznanie zalet i wad silnika z długim blokiem.
Zalety
- Części wchodzące w skład zestawu zostały dostrojone
- Cały pakiet jest objęty gwarancją
- Po dołożeniu kilku dodatkowych części silnik można uznać za gotowy do pracy (plug-and-play)
Wady
- Koszty początkowe są wyższe
- Nie pozwala na wiele dostosowań
- Nie zawiera wszystkiego, co zawiera silnik "pod klucz".
Najważniejsze różnice między długimi i krótkimi blokami
Aby zagłębić się w różnice między długimi i krótkimi blokami, podzielimy się najważniejszymi punktami.
1. Dołączone części
Kluczową różnicą między silnikiem z krótkim a długim blokiem jest liczba części zawartych w zestawie przy zakupie silnika.
Silnik z krótkim blokiem zawiera sam blok, tłoki, pręty i korbę. Wszystkie te elementy są w pełni zmontowane, a dodatkowo mogą być zainstalowane inne części, takie jak łańcuch rozrządu, pokrywy i wałek rozrządu.
Silnik z długim blokiem jest taki sam jak z krótkim blokiem, ale zazwyczaj montuje się w nim układ zaworów i głowice. W przypadku bloku długiego typu deluxe montuje się także gaźnik lub korpus przepustnicy, miskę olejową, kolektor dolotowy i cewki lub rozdzielacz.
Nie należy ich mylić z gołym blokiem silnika, który jest po prostu blokiem aluminiowym lub żeliwnym wymagającym obróbki mechanicznej przed przerobieniem go na silnik samochodowy. Ponadto zespoły wirujące składają się z tłoków, prętów i korby, które są wyważone wraz z wymaganymi łożyskami.
2. Koszt
Ogólnie rzecz biorąc, silnik z krótkim blokiem jest tańszy na początku. Zazwyczaj można spodziewać się wydatków w przedziale od 1200 do 5000 dolarów za większość silników z krótkim blokiem. Oczywiście, cena ta zależy od roku, marki i modelu pojazdu.
Oszczędności związane z silnikiem z krótkim blokiem szybko się skończą, gdy zaczniesz dodawać potrzebne części. Są one standardowo montowane w silnikach z długim blokiem, co daje kompletny pakiet. W ostatecznym rozrachunku cena silnika z długim blokiem może być niższa.
3. Czas instalacji
Silnik z długim blokiem ma wszystko, czego potrzebujesz, już zamontowane i gotowe do pracy. Jeśli trzeba będzie dodać kilka części, nie będzie ich wiele. Z tego powodu montaż silnika z długim blokiem jest znacznie łatwiejszy.
Jednak silnik z krótkim blokiem pozwala na większe możliwości dostosowania. Konieczne będzie dopasowanie wszystkich zakupionych części dodatkowych, co wydłuża czas instalacji. Jeśli nie wykonasz instalacji samodzielnie, możesz również liczyć się z wyższymi rachunkami w lokalnym sklepie z silnikami.
4. Gwarancja
Gwarancja na silnik z długim blokiem jest zazwyczaj dłuższa niż na silnik z krótkim blokiem. Jest ona również bardziej obszerna i obejmuje wiele części, które są dołączone do zakupionego pakietu.
Po dodaniu części do silnika z krótkim blokiem, elementy te nie będą objęte gwarancją na blok. W przypadku wadliwego montażu, użytkownik sam pokryje szkody. Jeśli planujesz zlecić wykonanie prac mechanikowi, upewnij się, że oferuje on pewien rodzaj gwarancji.
Wybór silnika z krótkim i długim blokiem
Który z nich powinieneś kupić: silnik z krótkim czy długim blokiem? Jeśli zależy Ci na niezawodnych osiągach i szybszej instalacji, możesz wybrać silnik z długim blokiem. Wiele części jest fabrycznie zamontowanych, dzięki czemu mniej elementów może się zepsuć. W przypadku tej opcji możesz również wydać mniej pieniędzy, zwłaszcza jeśli instalację zleciłeś mechanikowi.
Jednak nie wszystkie długie bloki dobrze współpracują z konkretnymi markami i modelami. Jeśli chcesz odtworzyć osiągi swojego pojazdu z fabryki, musisz upewnić się, że kupujesz porównywalny długi blok, który współpracuje z ECU i skrzynią biegów Twojego samochodu.
Z drugiej strony, silnik z krótkim blokiem pozwala na większe możliwości dostosowania, umożliwiając zamontowanie różnych zewnętrznych komponentów w zależności od potrzeb. Jeśli chcesz zmodernizować niektóre części silnika, krótki blok pozwala na to. Na przykład, jeśli chcesz dodać wydajną głowicę cylindra, możesz to łatwo zrobić z silnikiem z krótkim blokiem, podczas gdy długi blok jest dostarczany z fabrycznie zamontowaną głowicą cylindra. Dzięki kilku modernizacjom można uzyskać większą moc niż w przypadku silnika fabrycznego.
Zalecamy wybranie silnika z krótkim blokiem, jeśli masz nadzieję na dostrojenie silnika w celu uzyskania lepszych osiągów. Jednak większość klientów uzna, że silnik z długim blokiem ma wszystko, co jest potrzebne do szybkiej wymiany i często jest bardziej opłacalny.