Odświeżenie i konserwacja auta

Silnik z krótkim blokiem a silnik z długim blokiem (jaka jest różnica?)

Niezależnie od tego, czy pracujesz nad najnowszą renowacją samochodu, czy też Twój codzienny kierowca potrzebuje nowego silnika, będziesz chciał zrozumieć różnice między silnikiem z krótkim i długim blokiem.

Nie tylko sprawdzimy, czym różnią się te dwa silniki, ale także omówimy ich wady i zalety, aby pomóc Ci znaleźć idealny silnik zastępczy. Zacznijmy od krótkiej prezentacji!

Największą różnicą między silnikiem z krótkim i długim blokiem jest ilość części, które można do niego dokupić. Długi blok zawiera głowicę cylindra z większością części wewnętrznych, podczas gdy krótki blok to tylko dolna część silnika.

Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowo różnice między silnikiem z krótkim i długim blokiem:

Zawartość pokaż Co to jest silnik z krótkim blokiem? Zalety i wady silnika z krótkim blokiem Co to jest silnik z długim blokiem? Zalety i wady silnika z długim blokiem Najważniejsze różnice między długim i krótkim blokiem 1. Dołączone części 2. Koszt 3. Czas instalacji 4. Gwarancja Wybór silnika z krótkim blokiem i długim blokiem

Co to jest silnik z krótkim blokiem?

Silnik z krótkim blokiem jest uważany za mniejszy, jeśli chodzi o silniki samochodowe. Zawiera on blok cylindrów i kilka istotnych części, takich jak korbowody, krzywka, tłoki i wał korbowy. W zależności od producenta mogą jednak występować pewne różnice w zakresie elementów wchodzących w jego skład.

W przypadku każdego silnika z krótkim blokiem cylindrowym potrzebne są dodatkowe elementy, takie jak pompa olejowa, głowice cylindrów i uszczelki. Należy je zakupić oddzielnie.

Zalety i wady silnika z krótkim blokiem

Jeśli chcesz kupić silnik z krótkim blokiem, najpierw rozważ jego wady i zalety.

Zalety

  • Niższe koszty początkowe
  • Większa możliwość dostosowania silnika do potrzeb użytkownika
  • Łatwiejsza nauka

Wady

  • Wymaga więcej montażu
  • Dłuższy czas instalacji
  • Potrzebne są inne części, co zwiększa cenę
  • Konieczne jest dostrojenie części
  • Bardziej skomplikowane
  • Blok jest tylko częścią objętą gwarancją

Co to jest silnik z długim blokiem?

Silnik z długim blokiem to bardziej kompletna odmiana silnika z krótkim blokiem. Zawiera te same elementy, co silnik z krótkim blokiem, ale dodatkowo zawiera wałek rozrządu, głowicę cylindra, układ rozrządu, pokrywy zaworów i miskę olejową.

Nie jest to jednak kompletny pakiet. Do silnika z długim blokiem trzeba jeszcze dodać kilka elementów, takich jak kolektor dolotowy i wydechowy, układ paliwowy i kilka części elektrycznych. Jeśli wymieniasz każdą część zespołu silnika, możesz wybrać silnik gotowy do użytku.

Zalety i wady długiego bloku

Ważne jest również poznanie zalet i wad silnika z długim blokiem.

Zalety

  • Części wchodzące w skład zestawu zostały dostrojone
  • Cały pakiet jest objęty gwarancją
  • Po dołożeniu kilku dodatkowych części silnik można uznać za gotowy do pracy (plug-and-play)

Wady

  • Koszty początkowe są wyższe
  • Nie pozwala na wiele dostosowań
  • Nie zawiera wszystkiego, co zawiera silnik "pod klucz".

Najważniejsze różnice między długimi i krótkimi blokami

Aby zagłębić się w różnice między długimi i krótkimi blokami, podzielimy się najważniejszymi punktami.

1. Dołączone części

Kluczową różnicą między silnikiem z krótkim a długim blokiem jest liczba części zawartych w zestawie przy zakupie silnika.

Silnik z krótkim blokiem zawiera sam blok, tłoki, pręty i korbę. Wszystkie te elementy są w pełni zmontowane, a dodatkowo mogą być zainstalowane inne części, takie jak łańcuch rozrządu, pokrywy i wałek rozrządu.

Silnik z długim blokiem jest taki sam jak z krótkim blokiem, ale zazwyczaj montuje się w nim układ zaworów i głowice. W przypadku bloku długiego typu deluxe montuje się także gaźnik lub korpus przepustnicy, miskę olejową, kolektor dolotowy i cewki lub rozdzielacz.

Nie należy ich mylić z gołym blokiem silnika, który jest po prostu blokiem aluminiowym lub żeliwnym wymagającym obróbki mechanicznej przed przerobieniem go na silnik samochodowy. Ponadto zespoły wirujące składają się z tłoków, prętów i korby, które są wyważone wraz z wymaganymi łożyskami.

2. Koszt

Ogólnie rzecz biorąc, silnik z krótkim blokiem jest tańszy na początku. Zazwyczaj można spodziewać się wydatków w przedziale od 1200 do 5000 dolarów za większość silników z krótkim blokiem. Oczywiście, cena ta zależy od roku, marki i modelu pojazdu.

Oszczędności związane z silnikiem z krótkim blokiem szybko się skończą, gdy zaczniesz dodawać potrzebne części. Są one standardowo montowane w silnikach z długim blokiem, co daje kompletny pakiet. W ostatecznym rozrachunku cena silnika z długim blokiem może być niższa.

3. Czas instalacji

Silnik z długim blokiem ma wszystko, czego potrzebujesz, już zamontowane i gotowe do pracy. Jeśli trzeba będzie dodać kilka części, nie będzie ich wiele. Z tego powodu montaż silnika z długim blokiem jest znacznie łatwiejszy.

Jednak silnik z krótkim blokiem pozwala na większe możliwości dostosowania. Konieczne będzie dopasowanie wszystkich zakupionych części dodatkowych, co wydłuża czas instalacji. Jeśli nie wykonasz instalacji samodzielnie, możesz również liczyć się z wyższymi rachunkami w lokalnym sklepie z silnikami.

4. Gwarancja

Gwarancja na silnik z długim blokiem jest zazwyczaj dłuższa niż na silnik z krótkim blokiem. Jest ona również bardziej obszerna i obejmuje wiele części, które są dołączone do zakupionego pakietu.

Po dodaniu części do silnika z krótkim blokiem, elementy te nie będą objęte gwarancją na blok. W przypadku wadliwego montażu, użytkownik sam pokryje szkody. Jeśli planujesz zlecić wykonanie prac mechanikowi, upewnij się, że oferuje on pewien rodzaj gwarancji.

Wybór silnika z krótkim i długim blokiem

Który z nich powinieneś kupić: silnik z krótkim czy długim blokiem? Jeśli zależy Ci na niezawodnych osiągach i szybszej instalacji, możesz wybrać silnik z długim blokiem. Wiele części jest fabrycznie zamontowanych, dzięki czemu mniej elementów może się zepsuć. W przypadku tej opcji możesz również wydać mniej pieniędzy, zwłaszcza jeśli instalację zleciłeś mechanikowi.

Jednak nie wszystkie długie bloki dobrze współpracują z konkretnymi markami i modelami. Jeśli chcesz odtworzyć osiągi swojego pojazdu z fabryki, musisz upewnić się, że kupujesz porównywalny długi blok, który współpracuje z ECU i skrzynią biegów Twojego samochodu.

Z drugiej strony, silnik z krótkim blokiem pozwala na większe możliwości dostosowania, umożliwiając zamontowanie różnych zewnętrznych komponentów w zależności od potrzeb. Jeśli chcesz zmodernizować niektóre części silnika, krótki blok pozwala na to. Na przykład, jeśli chcesz dodać wydajną głowicę cylindra, możesz to łatwo zrobić z silnikiem z krótkim blokiem, podczas gdy długi blok jest dostarczany z fabrycznie zamontowaną głowicą cylindra. Dzięki kilku modernizacjom można uzyskać większą moc niż w przypadku silnika fabrycznego.

Zalecamy wybranie silnika z krótkim blokiem, jeśli masz nadzieję na dostrojenie silnika w celu uzyskania lepszych osiągów. Jednak większość klientów uzna, że silnik z długim blokiem ma wszystko, co jest potrzebne do szybkiej wymiany i często jest bardziej opłacalny.