Płyn chłodzący silnik jest dostępny w kilku różnych formatach, w tym w kolorze zielonym i pomarańczowym. Czy można je stosować zamiennie, czy jest jakaś różnica między zielonym a pomarańczowym płynem chłodzącym?
Oba płyny mają za zadanie chronić silnik przed przegrzaniem i zamarzaniem, ale są między nimi pewne różnice. Starsze pojazdy są zbudowane z większej liczby elementów metalowych, podczas gdy nowe samochody są wyposażone w elementy nylonowe i aluminiowe. Aby lepiej chronić układ, w starszych pojazdach stosuje się zielony płyn chłodzący, natomiast w nowszych modelach - pomarańczowy.
W tym artykule omówimy działanie poszczególnych typów płynów chłodzących. Omawiamy także, czy należy mieszać oba płyny chłodzące.
Spis treści pokaż Co to jest płyn chłodzący? Różnice między zielonym a pomarańczowym płynem chłodniczym 1. Zielony płyn chłodzący 2. Pomarańczowy płyn chłodzący Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? Jak często należy przepłukiwać płyn chłodniczy?Co to jest płyn chłodzący?
Płyn chłodzący to środek zapobiegający zamarzaniu, który został zmieszany z wodą w celu ochrony pojazdu. Płyn chłodniczy utrzymuje bezpieczną temperaturę pracy silnika, zapobiegając jednocześnie jego zamarzaniu.
Aby uzyskać większość płynów chłodzących, należy zmieszać mieszaninę środka zapobiegającego zamarzaniu z równą ilością wody. Woda sama w sobie może chłodzić silnik, ale nie jest tak skuteczna. W rzeczywistości woda może wyparować, gdy silnik jest zbyt gorący, a w chłodniejszym klimacie może zamarznąć. W obu tych przypadkach silnik jest narażony na uszkodzenia.
Kolor płynu chłodzącego pochodzi od barwników użytych do jego produkcji. Producenci dodają określony barwnik do składu płynu, aby użytkownik wiedział, który z nich należy zastosować. Dwa najbardziej znane kolory płynu chłodzącego to zielony i pomarańczowy.
Różnice między zielonym i pomarańczowym płynem chłodzącym
Główną różnicą między zielonym a pomarańczowym płynem do chłodnic są składniki. W zielonym płynie chłodzącym zastosowano technologię dodatków nieorganicznych, natomiast w pomarańczowym technologię kwasów organicznych. Kolor pomarańczowyjest lepszy dla nowszych samochodów z blokiem aluminiowym, natomiast zielony jest lepszy dla starszych samochodów.
Poniżej znajduje się więcej szczegółów dotyczących różnic między tymi płynami chłodzącymi:
1. Zielony płyn chłodzący
Ten płyn chłodzący silnik został opracowany specjalnie dla starszych pojazdów, pochodzących sprzed 2000 roku. Zielony płyn chłodzący jest stosowany w układach zbudowanych z miedzi i stali. Zielony skład chroni części metalowe przed korozją i rdzą.
Do mieszanki dodaje się Technologię Dodatków Nieorganicznych (IAT). IAT zawiera kilka związków, takich jak silikon i fosforany zmieszane z glikolem etylenowym i glikolem propylenowym.
Fosforany pochodzą z kwasu fosforowego i są stosowane do usuwania tłuszczu i oleju oraz zmiękczania wody. Silikony są stosowane jako uszczelniacze metalu, chroniące materiały przed uszkodzeniami spowodowanymi zużyciem, chemikaliami i wilgocią. Glikol etylenowy lub propylenowy jest używany do utrzymywania temperatury silnika na niskim poziomie.
2. Pomarańczowy płyn chłodzący
Pomarańczowy płyn zapobiegający zamarzaniu również pomaga chronić przed korozją i zużyciem, ale nie jest przeznaczony do pojazdów z dużą ilością metalu. Zamiast tego jest stosowany w nowszych modelach, które są wykonane z nylonu i aluminium.
W pomarańczowym płynie chłodzącym znajdują się karboksylany, które ograniczają korozję. Substancje te nie uszkadzają jednak części niemetalowych, tak jak może to robić chłodziwo zielone.
W latach 90. zaczęto budować systemy z mniejszą ilością stali i miedzi. Wtedy to firma GM wprowadziła na rynek płyn DexCool, w którym zastosowano technologię kwasów organicznych (OAT), aby ograniczyć występowanie rdzy. Jednak pomarańczowy płyn chłodzący umożliwia przedostanie się tlenu do układu, gdy jego poziom jest zbyt niski. Prowadzi to do uszkodzenia elementów wewnętrznych i zatorów. Dlatego ważne jest, aby układ był zawsze napełniony.
Czy można mieszać różne rodzaje płynu chłodniczego?
Nigdy nie należy mieszać pomarańczowego i zielonego płynu chłodniczego. Po ich połączeniu zachodzi reakcja chemiczna prowadząca do zgęstnienia, które nie powinno mieć miejsca. Pozostaje substancja żelowa, która nie działa tak samo jak płyn.
Taki żel nie będzie w stanie prawidłowo przepływać przez układ, co może prowadzić do wielu problemów.
Gdy układ nie może być prawidłowo chłodzony, przegrzewa się, co prowadzi do katastrofalnej awarii. Jako przykład można podać koszt wymiany pompy wodnej w pojeździe. Średnio można wydać od 450 do 700 dolarów za wymianę pompy wodnej, przy czym części kosztują od 250 do 300 dolarów, a robocizna od 200 do 400 dolarów.
RELATED: Czy można mieszać różne rodzaje płynu chłodniczego? (Które typy?)
Jak często należy płukać płyn chłodniczy?
Ważne jest, aby układ chłodzenia pracował jak najlepiej, aby zapewnić długą żywotność silnika. Uzupełnianie płynu chłodzącego, gdy jego poziom jest niski, to jeden z kroków do utrzymania układu w dobrym stanie. Są jednak sytuacje, w których konieczne jest przepłukanie płynu chłodzącego.
Nie ma określonego terminu, w którym należy przeprowadzić płukanie płynu chłodzącego. Zalecane terminy dla danego pojazdu można jednak znaleźć w instrukcji obsługi. Ponadto sprzedawca może udostępnić wydruk harmonogramu przeglądów, w tym najlepszy czas na płukanie płynu chłodzącego. Nowsze formuły płynu chłodzącego są bardziej trwałe, dzięki czemu mogą działać nawet do 100 000 mil lub pięciu lat, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Można także sprawdzić integralność płynu chłodzącego za pomocą zestawu pasków testowych dostępnych w lokalnym sklepie z częściami samochodowymi. Po prostu zanurzając jeden z nich w zbiorniku płynu chłodzącego, można określić, czy pH wzrosło zbyt wysoko, co wymaga przepłukania.
Podczas płukania płynu chłodzącego usuwany jest cały stary płyn, a do układu wprowadzany jest środek czyszczący, który usuwa wszelkie niebezpieczne zanieczyszczenia. Po wypłukaniu środka czyszczącego dodawany jest nowy płyn w proporcji 50/50: woda i płyn niezamarzający.