Poradnik motoryzacyjny

Wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy, które mogą uratować ci życie

Nikt nie przyzna się do bycia okropnym kierowcą, ale wszyscy, w takim czy innym momencie, próbowaliśmy wielozadaniowości podczas jazdy za kierownicą na drodze. Większość z nas wyjeżdżała też na długie podróże samochodem.

Tak więc, aby poprawić bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów i innych użytkowników dróg, przygotowaliśmy obszerną listę wskazówek dotyczących bezpiecznej jazdy, o których należy pamiętać, gdy następnym razem zdecydujesz się na jazdę samochodem.

Ruszajmy!

Zacznij od sprawdzenia świateł przednich i kierunkowskazów pojazdu, upewnij się, że zarówno przednie, jak i tylne reflektory działają prawidłowo i są dostatecznie widoczne kilka metrów dalej. Odczytaj ciśnienie w oponach i upewnij się, że utrzymujesz zalecane wartości maksymalne. Patrząc na nie, zajrzyj pod pojazd i upewnij się, że nie ma żadnych luźnych przedmiotów ani wycieków.

Nie zapalaj pojazdu od razu po wsiadaniu do niego, poczekaj chwilę i sprawdź, czy lusterka i fotel znajdują się na swoim miejscu.

Jeżeli któreś z lusterek wymaga regulacji, po prostu umieść głowę na szybie kierowcy i ustaw lewe lusterko tak, aby widoczny był lewy koniec samochodu. Aby wyregulować prawe lusterko, przechyl głowę do środka pojazdu i wyreguluj lusterko, aby uzyskać lepszy widok na prawy koniec samochodu.

Po powrocie do naturalnej pozycji siedzącej nie będzie widać żadnego z końców pojazdu, ale martwe punkty zostaną zredukowane.

Wydaje się to oczywiste, jednak zdziwiłbyś się, jak wielu z nas nie potrafi utrzymać swoich telefonów komórkowych na dystans podczas jazdy. A kierowcy korzystający z telefonu komórkowego są czterokrotnie bardziej skłonni do rozbijania się o swój pojazd.

Urządzenia mobilne są jednym z największych czynników rozpraszających uwagę kierowców, ponieważ wymagają pełnej uwagi: ręcznej, wizualnej i poznawczej, co powoduje, że zdejmuje się ręce z kierownicy, oczy z drogi, a umysł z drogi.

Jeżeli zdarzy się, że jesteś pasażerem poruszającego się pojazdu obsługiwanego przez rozpraszającego kierowcę, musisz interweniować, ponieważ stanowią one zagrożenie dla osób znajdujących się w pojeździe.

Jazda defensywna jest zestawem umiejętności jazdy, które pomagają przewidywać główne zagrożenia i potencjalne niebezpieczeństwa.

Jeśli spojrzysz daleko w przyszłość, skupisz swoją uwagę na drodze i zachowaj ostrość oczu, z łatwością zauważysz potencjalne zagrożenia. Gdy zauważysz potencjalne zagrożenie i zdecydujesz, co zrobić, działaj natychmiast.

Oto kilka defensywnych wskazówek dotyczących jazdy:

- Jeździć z kontrolowaną prędkością.

- Załóżmy, że znasz intencje innego kierowcy.

- Przygotuj się do reakcji na innych kierowców.

- Udawaj się na skrzyżowaniach, nawet jeśli masz prawo drogi.

- Skup się na drodze i usuń wszystkie elementy rozpraszające uwagę, takie jak korzystanie z telefonu komórkowego, nieprzymocowane maluchy, itp.

Czasami możesz jechać tak bezpiecznie, jak to możliwe, przestrzegając wszystkich zasad ruchu drogowego i ograniczeń prędkości, a ktoś wpadnie do ciebie. Nic nie możesz z tym zrobić.

Kiedy prowadzisz, nie zaszkodzi założyć, że wszyscy inni na drodze są idiotami. Przygotuj się na nagłe zatrzymania, skręty w tył, skręcanie, nie sygnalizowane zakręty i każde inne możliwe złe zachowanie podczas jazdy. Jest duża szansa, że w końcu będziesz miał rację i opłaca się być przygotowanym.

Musisz być w pełni skoncentrowany podczas jazdy, ale nie musisz skupiać się tylko na samochodzie przed sobą.

Aby przyjąć, przetworzyć i zareagować na wszystko, co dzieje się na drodze, musisz stale skanować drogę około pół do pełnej mili przed sobą. W ten sposób można stwierdzić, czy trzeba będzie puścić pedał gazu i przygotować się do zatrzymania.

Ponieważ nie możesz odczytać intencji kierowcy znajdującego się przed tobą, nie zatrzymuj się. Zachowaj pewien dystans pomiędzy swoim samochodem a samochodem jadącym przed Tobą, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo czasu na reakcję w przypadku nagłego skrętu lub zatrzymania się samochodu jadącego przed Tobą.

Eksperci zalecają stosowanie przerwy od trzech do czterech sekund.

Oznacza to po prostu, że powinieneś szukać nieruchomego obiektu, jak tylko samochód przed tobą minie obiekt, zacznij odliczać sekundy do momentu, gdy miniesz ten sam obiekt.

Możesz zwiększyć ten odstęp do siedmiu lub ośmiu sekund podczas jazdy w nocy lub przy złej pogodzie.

Większe pojazdy, takie jak samochody ciężarowe i autobusy, ze względu na uniesioną pozycję fotela kierowcy, mają martwe pole, znane jako NO-Zone.

Ponieważ kierowcy tych pojazdów nie widzą pewnych obszarów wokół pojazdu, kierowanie tych pojazdów bezpośrednio przed nimi jest ryzykowne.

Podążając za tymi pojazdami, upewnij się, że widzisz kierowcę przez jego lusterko i często trzaskaj, aby wiedział, że tam jesteś.

Aby trzymać się z dala od dużej martwej strefy przed tymi pojazdami, zawsze upewnij się, że cały przód pojazdu jest widoczny w lusterku wstecznym.

Zwróć uwagę i przestrzegaj świateł drogowych. Są one zaprojektowane tak, aby ograniczyć zamieszanie i wypadki poprzez regulację przepływu ruchu drogowego, a najlepiej sprawdzają się, gdy wszyscy trzymają się zasad.

Poza tym, większość z nich jest wyposażona w kamery drogowe. Więc i tak możesz dostać bilet później, nawet jeśli nie ma tu żadnego policjanta.

Zachowaj szczególną ostrożność przy złej pogodzie: zwiększ przestrzeń pomiędzy pojazdem a tym, który znajduje się przed Tobą, rozważ jazdę poniżej dozwolonej prędkości i uważaj na zakręty. Jeśli warunki jazdy ulegną pogorszeniu, rozważ przeczekanie go w bezpiecznym miejscu.

Gdy na widoczność wpływa mgła lub śnieg, a Ty decydujesz się zaparkować z boku drogi, upewnij się, że wyłączyłeś światła. Kierowcy zmagający się ze słabą widocznością będą zwracać uwagę na inne samochody, które mają jechać za nimi i mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że Twój samochód stoi na postoju.

Prawidłowo założony pas bezpieczeństwa zapobiega wrzuceniu cię do środka rozbijającego się pojazdu lub, w najgorszym przypadku, wyrzuceniu przez przednią szybę. Statystyki pokazują, że ponad połowa wszystkich wypadków śmiertelnych to wypadki, w których pasażerowie nie używali pasów bezpieczeństwa [źródło: NHTSA].

Śpiący kierowca zejdzie z drogi nawet na stosunkowo prostej drodze. Dodanie do równania drzew, wąwozów, słupa energetycznego i innych samochodów i zrzucenie ich na kilka sekund zwiększa ryzyko wypadku. Przy prędkości na autostradzie wynik kilku sekund snu może być jeszcze bardziej zabójczy.

Rozwiązanie?

Uzyskaj odpowiednią ilość odmładzającego snu! Upewnij się, że wykonujesz rutynę snu lub możesz regularnie dążyć do uzyskania solidnych sześciu do ośmiu godzin snu. Jeśli prowadzisz samochód i czujesz się trochę oszołomiony, nie próbuj z tym walczyć. Albo niech przyjaciel przejmie kierownicę podczas snu, albo zaparkuje gdzieś i utnie sobie krótką drzemkę.

Używanie telefonów komórkowych podczas jazdy jest nielegalne w większości krajów. Powodem tego jest skrócenie czasu reakcji kierowcy o 20 procent. 20-letni kierowca korzystający z telefonu komórkowego za kierownicą ma czas reakcji równy lub gorszy od czasu reakcji 70-letniego kierowcy.

Poza telefonami komórkowymi, jedzenie, korzystanie z GPS lub innych urządzeń elektronicznych, nakładanie makijażu lub interakcja z pasażerami również odwraca uwagę kierowcy od drogi.

Przy wyższych prędkościach wzrasta ryzyko zderzenia z samochodem. Badania pokazują, że prawdopodobieństwo udziału w wypadku samochodowym wzrasta o 4-5 procent na każdą przejechaną milę morską [źródło: ERSO].

W przypadku krótkich przejazdów po mieście, jazda z prędkością 10 mph pozwoli zaoszczędzić kilka minut, a jednocześnie zwiększy prawdopodobieństwo zderzenia nawet o 50 procent. W przypadku długich podróży ryzyko wypadku jest jeszcze większe. Jeśli wyjedziesz od pięciu do dziesięciu minut wcześniej, nie będzie potrzeby przekraczania prędkości.

Alkohol powoduje upośledzenia, które mogą prowadzić do zderzeń, ale jakie szkody może wyrządzić piwo lub dwa?

Czas reakcji, koordynacja i zahamowania zmniejszają się nawet przy niskim poziomie alkoholu we krwi, co może spowodować, że najlepsi kierowcy będą dokonywać głupich wyborów. Na wyższych poziomach koordynacja jest bliska zeru - mam na myśli, że nie można nawet chodzić w linii prostej, - wzrok staje się zamazany lub podwojony i istnieje ryzyko utraty przytomności.

Nawet jeśli wypijesz tylko butelkę piwa, ryzykujesz, że pójdziesz do więzienia, jeśli przyłapie cię na prowadzeniu samochodu z zawartością alkoholu we krwi wynoszącą 0,08 lub więcej. Postaw na pierwszym miejscu bezpieczeństwo i zadzwoń do taksówki lub wyznacz do prowadzenia samochodu kogoś trzeźwego.

Miej pod ręką apteczkę na wypadek, gdybyś ty sam lub inny użytkownik drogi znalazł się w sytuacji zagrożenia. Trzymaj również w samochodzie rakietę drogową, latarkę z parą świeżych baterii, kable zworki, wodę pitną i ładowarkę telefoniczną na wypadek konieczności wybrania numeru 911 lub pomocy drogowej.

Czasami reflektory w nowych samochodach są nierówne lub spiczaste niżej niż powinny. Od Ciebie zależy więc, czy wycelujesz je prawidłowo. Może się zdarzyć, że kilka osób spróbuje je perfekcyjnie wycelować, upewniając się tylko, że nie zasłaniają one nadjeżdżającego samochodu.

Jeśli masz trudności z uzyskaniem właściwego celu, upewnij się, że światło nie jest zablokowane. Wykonaj rutynowe czyszczenie reflektorów z kurzu. Jeśli masz starszy samochód z plastikowymi osłonami, upewnij się, że są one nadal wystarczająco przezroczyste, aby przepuszczać światło.

Zróbcie ściemniacz w desce rozdzielczej Waszego samochodu. Światło emitowane przez większość diod w desce rozdzielczej i dużych ekranów informacyjno-rozrywkowych montowanych w nowoczesnych samochodach może być źródłem niepotrzebnego rozpraszania uwagi, a także może pogorszyć Twoją widoczność. Ściemniające światła deski rozdzielczej zmniejszają ilość światła odbitego od przedniej szyby, a tym samym poprawiają widoczność w nocy.

Okulary modowe lub recepturowe mogą stać się kolejnym źródłem światła rozpraszającego uwagę kierowcy, dlatego tak ważny jest wybór okularów, które poprawiają widoczność w nocy.

Jeśli musisz nosić okulary podczas jazdy, wybierz takie z powłoką antyrefleksyjną. Powłoka ta redukuje niepotrzebne odbicia wewnątrz okularów, jednocześnie przepuszczając więcej światła.

Czasami nawet wysokie wiązki światła nie oświetlają wiele, jednym ze sposobów na uniknięcie dużych zwierząt, takich jak jelenie, łosie i łosie podczas jazdy w nocy jest złapanie reflektorów odbijających się od oczu tych zwierząt.

Zauważysz je jako małe, jasne plamki daleko przed tobą, dzięki czemu będziesz miał wystarczająco dużo czasu, aby zwolnić lub zatrzymać się.

Jadąc nocą, oczy przyzwyczajają się do ściemniania deski rozdzielczej i drogi przed sobą, co sprawia, że łatwo jest zostać zakłóconym przez jasne reflektory.

Jeśli musisz, osłaniaj oczy jedną dłonią lub odwróć wzrok od nadjeżdżających wysokich świateł. Załóżmy, że przyczyną rozproszenia uwagi jest samochód stojący za Tobą, możesz z łatwością ustawić lusterko wsteczne lub boczne, aby odbicie od oczu nie było widoczne.

Czasami twoja szyba, która błyszczała w ciągu dnia była czysta, może w nocy ujawniać smugi powodujące olśnienie. Można je łatwo pozbyć się za pomocą gazety lub ściereczki z mikrofibry. Aby utrzymać wnętrze przedniej szyby, lusterka lub szyby bocznej wolne od smug, należy rozważyć trzymanie rąk z dala od nich.

Tak jak sama nazwa wskazuje, światła przeciwmgielne oświetlają mgłę i pomagają kierowcy lepiej widzieć drogę. Ponieważ mgła często unosi się kilka stóp nad jezdnią, światła te są skierowane jak najniżej i jak najwyżej, co powoduje oślepienie we mgle i dezorientuje nadjeżdżających kierowców.

Nawet jeśli nie jest mgła, światła te mogą być przydatne, ponieważ oświetlają szersze i dalej niż typowe niskie belki.

Upewnij się, że przed zainstalowaniem jakichkolwiek świateł pomocniczych potwierdzasz ich legalność, ponieważ niektóre z nich mają na celu jedynie uzupełnienie świateł drogowych, podczas gdy wiele innych może być używanych tylko w terenie.

Powodem jest to, że wiązki światła z diod LED lub źródła o dużej intensywności wyładowań (HID) mogą być tak samo jasne jak światło dzienne, ale po pewnym czasie oczy przyzwyczajają się do jasności. Po wyłączeniu dodatkowego światła oczy będą potrzebowały nawet 30 sekund, aby przyzwyczaić się do przyciemnionego wyglądu niskiej wiązki światła.

Brudne lusterka i przednia szyba powodują taki sam efekt rozpraszający uwagę kierowcy.

Umazane lusterka mogą powodować odbicia w oczach, gdy rozpraszają światło z samochodów znajdujących się za Tobą na różne kształty. Wycieranie ich ręcznikiem z mikrofibry lub gazetą pomoże usunąć smugę.

Aby chronić oczy przed światłem samochodów znajdujących się za Tobą, skieruj lusterka w dół, w ten sposób możesz odsunąć głowę od światła lub przechylić ją do przodu, aby zobaczyć samochody znajdujące się za Tobą.

Lekarze często zalecają poruszanie oczami i skanowanie zamiast ustawiania ostrości prosto przed siebie, aby zmniejszyć efekt zmęczenia oczu i oślepienia podczas jazdy nocą.

Jeżeli twój oczy czują naprężonego od użycia i no może postrzegać drogowe sytuacje prawidłowo, tam jest nic najczystsza przednia szyba lub jaskrawy światło głowy może robić pomagać.

Twój najlepszy zakład podczas gdy jechać wokoło ten czasu jest zostawać czujnym dla sennych kierowców na drodze. Weź trochę kofeiny, aby zachować czujność lub zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu, aby odpocząć lub zrobić postój na noc.

Istnieją inne zalecane zajęcia, które mogą zwiększyć Twoją czujność: Odtwarzanie radia o średniej głośności, okresowe wpuszczanie świeżego powietrza przez okno, mówienie na głos lub śpiewanie do siebie.

Używaj świateł przednich, aby sprawdzić, czy odległość od następnego samochodu jest bezpieczna. Jeśli nie możesz stopniowo zatrzymać samochodu bez użycia pedału hamulca, to podążasz zbyt blisko.

Inna opcja to tzw. "Zasada dwóch sekund". To, co robisz, to patrzenie przed siebie na nieruchomy obiekt, liczenie odstępu czasu, w którym Twój samochód minie ten sam obiekt po tym, jak samochód z przodu zrobi to samo. Jeśli zajmie to mniej niż 2 sekundy, musisz zwolnić.

Wysokie belki są naprawdę pomocne na otwartych drogach lub obszarach wiejskich, pozwalają zobaczyć daleko w górę drogi i przygotować się do skrętu lub zmniejszenia prędkości w odpowiedzi na warunki przed nami.

Upewnij się tylko, że je przyćmiewasz podczas zamykania lub podążania za innym samochodem - będą Ci wdzięczni za ten gest. Jeśli kupujesz nowy samochód, polecamy Ci te z technologią adaptacyjną, która przyciemnia światła przednie w zależności od obecności innych pojazdów.

Zeskanuj drogę przed siebie w poszukiwaniu wszystkiego, co ostrzeże Cię przed nadjeżdżającymi kierowcami, np. świateł na zakrętach lub świateł na szczycie wzgórza. Miej też oczy szeroko otwarte na przechodniów, rowerzystów i zwierzęta. Mogą być one trudne do zauważenia, zwłaszcza gdy nic nie odbija światła z tyłu.

Jazda na długich dystansach pozwala na zjedzenie z dala, dlatego też zaleca się robienie regularnych przerw, aby bardziej odświeżyć umysł, jeśli jedziesz nocą.

Można zatrzymać się co dwie godziny i po prostu kilka razy obejść samochód, popijając kawę, aby obudzić umysł.

Zdejmowanie uwagi z drogi to bawienie się radiem, sms-em czy obiadem stanowi zagrożenie nie tylko dla siebie i pasażerów, ale także dla innych użytkowników dróg. Czas reakcji po męczącym dniu w biurze ulegnie znacznemu skróceniu, oderwanie oczu od drogi nawet na ułamek sekundy jest tym, czym jest - zaproszeniem do kłopotów.

Poświęć trochę czasu na zebranie informacji o tym, dokąd zmierzasz. To zrelaksuje Twoje nerwy, abyś mógł cieszyć się podróżą. Wiąże się to również z planowaniem trasy i planowaniem ewentualnych nurków zmotoryzowanych, których możesz zabrać ze sobą, korzystając z GPS lub map; ustaleniem, gdzie możesz zatrzymać się po drodze, aby uzupełnić zapasy, zjeść i odpocząć; sprawdzeniem prognoz pogody, aby wiedzieć, czego spodziewać się po drodze; a także utrzymaniem kontaktu z kimś w miejscu docelowym, aby przez cały czas wiedział, gdzie jesteś.

Są ludzie, którzy mogą siedzieć za kierownicą przez 14 godzin, inni mają maksymalnie 4-6 godzin. Nuda i problemy fizyczne mogą być głównym czynnikiem, który za tym stoi. Powinieneś wiedzieć i pracować z własnym limitem, aby móc planować wokół niego.

Upewnij się, że odpoczniesz w nocy lub dwóch przed wyjazdem, ponieważ zmęczenie na otwartej drodze jest bardzo niebezpieczne. Jeśli podróżujesz bardzo wcześnie rano, upewnij się, że śpisz wcześniej niż zwykle w nocy przed wyjazdem. Nie należy spożywać żadnych środków odurzających przed podróżą lub w jej trakcie, a także unikać wszelkich czynności, które mogą powodować zmęczenie fizyczne.

W przypadku podróży długodystansowych zaleca się robienie przerwy na jazdę co 2 godziny lub 200 km. Zatrzymaj się, aby złapać ugryzienie, rozluźnić się, napełnić lub po prostu rozciągnąć mięśnie. W ten sposób uzyskasz impuls psychiczny do następnego przystanku.

Możesz łatwo ograniczyć zmęczenie, jakie sprawia Ci jazda na długich dystansach, dzieląc się jazdą z kimś innym. Jeśli to możliwe, zaplanuj, że gdy zaczniesz czuć się zmęczony, ktoś cię zastąpi, abyś mógł trochę odpocząć.

Twoja zdolność do skupienia się na drodze podczas jazdy na długich dystansach będzie zależała od tego, jak bardzo jesteś wygodny. Umieść poduszkę za dolną częścią pleców, jeśli mają one tendencję do bólu podczas długiego siedzenia; ponieważ ręce i część nóg będą odsłonięte przez większą część podróży, upewnij się, że przed wyjazdem i co dwie godziny po nim zastosuj blokadę przeciwsłoneczną, aby zmniejszyć ryzyko oparzeń słonecznych.

Wielu kierowców polega na tempomatach przez większą część długiej podróży i nie bez powodu to oni sprawiają, że podróż staje się trwała. Ale może to również prowadzić do lenistwa i utraty koncentracji ze strony kierowcy. Jeśli korzystasz z tempomatu, skróć go i postaraj się skupić na drodze przed Tobą.

Ciężkie posiłki lub śmieci nie są idealne w przypadku podróży na długich dystansach. Mogą sprawić, że poczujesz się nudno, nadęty i niekomfortowy. Utrzymaj zrelaksowany układ trawienny, jedząc przekąski i małe porcje zdrowych posiłków w towarzystwie odpowiedniej ilości wody, która zapewni Ci nawodnienie.

Uzyskanie dużej ilości świeżego powietrza jest niezbędne do zachowania czujności. Nawet jeśli Twój samochód jest wyposażony w klimatyzację, zaleca się otwieranie okien w odstępach czasu, aby uzyskać świeży dopływ tlenu do samochodu.

Jednym ze sposobów na zwiększenie szans na dotarcie do celu w jednym kawałku jest przestrzeganie zasad jazdy. Przestrzegaj ograniczeń prędkości, wiedz, kiedy można wyprzedzać i trzaskać, zanim to zrobisz, a także upewnij się, że wszyscy są zapięci.

Podczas pory suchej olej silnikowy i smar z przejeżdżających samochodów gromadzą się na drogach i autostradach. Pierwsze deszcze są notoryczne z jednej strony, co sprawia, że droga jest niezwykle śliska, ponieważ woda miesza się z płynem silnikowym. Ta śliska mieszanka zmniejsza tarcie między oponą a asfaltem, dlatego zaleca się kierowcom jazdę z niską prędkością. Po kilku godzinach opadów deszczu, woda w końcu zmyje tłusty osad.

Szanse na udział w wypadku podczas jazdy z nadmierną prędkością zwiększają się na mokrych drogach, a to dlatego, że mokre drogi nie są skuteczne w pomaganiu pędzącemu samochodowi w zatrzymaniu się na suchej drodze. Jeśli prognoza przewiduje mokry dzień lub porę deszczową, zawsze należy opuścić dom 15-20 minut wcześniej niż zwykle, aby zapewnić sobie dodatkowy czas podróży, dzięki czemu nie będzie trzeba się spieszyć.

Mokre drogi zmniejszają tarcie między oponą a asfaltem, co sprawia, że zatrzymanie pojazdu trwa dłużej. Zalecamy zachowanie bezpiecznego odstępu pomiędzy pojazdem a tym, który znajduje się przed nami. Odległość, którą można pokonać w ciągu 8-10 sekund, zapewni wystarczająco dużo czasu na rozpoznanie zagrożenia na drodze i zareagowanie na nie.

Jeśli praktykujesz bezpieczną jazdę, nie musisz trzaskać o hamulce i ryzykujesz, że zostaniesz zatrzymany z tyłu. Gdy musisz zwolnić lub zatrzymać się na mokrej drodze, łagodnie i wcześniej niż zwykle wciskaj pedał hamulca. Zmniejsza to ryzyko zjechania z drogi lub wjechania do samochodu jadącego przed Tobą.

Jazda z tempomatem na mokrej drodze może faktycznie przyspieszyć samochód, jeśli korzystasz z wodolotu, poza tym podczas korzystania z tempomatu istnieje ryzyko, że nie będziesz tak czujny, jak trzeba.

Ponieważ nie masz pojęcia, jak głęboka jest kałuża, najlepiej jest jechać wokół nich lub w razie potrzeby wybrać inną trasę. Powodem jest to, że woda i systemy elektryczne nie pasują do siebie, a czasami pozornie płytka kałuża może unosząc się na wodzie na twoim samochodzie.

Rozważ wymianę wycieraczek na początku pory deszczowej. Pióra wycieraczek muszą być w dobrym stanie, aby oczyścić wodę z ekranu lub mogą zakłócać widok i rozpraszać uwagę. Bądź liberalny z spryskiwaczem przedniej szyby i unikaj śledzenia dużych pojazdów z bliska, aby nie dostać obstrukcyjnego rozbryzgu i sprayu na ekranie.

Kilka kropel deszczu może sprawić, że Twój samochód będzie mniej widoczny dla nadjeżdżających pojazdów, zastanów się nad włączeniem świateł przednich, aby pomóc im zobaczyć Cię na czas. Nie używaj jednak wysokich świateł, gdy pada deszcz, aby ograniczyć rozpraszanie uwagi, które stwarza deszcz.

Nagromadzenie się mgły na przedniej szybie rozprasza uwagę kierowcy, a także zmniejsza widoczność drogi. Najlepszym sposobem na usunięcie tego zjawiska jest obrócenie tylnych odszraniaczy i klimatyzacji.

Piesi, którzy schronią się pod kapturem lub parasolem podczas ulewy, mogą mieć utrudniony widok na drogę, co oznacza, że mogą wpaść na nią w niewłaściwym momencie. Podczas jazdy w mieście lub na drodze z pieszymi należy zachować szczególną ostrożność.

Jeśli z powodu deszczu ledwo można zdążyć przed samochodem, trzeba znaleźć bezpieczne miejsce - z dala od drogi - i czekać, aż burza ustąpi. Lepiej przyjechać późno niż wcale.

Jeśli Twój pojazd zaczyna się hydroplatać, nie panikuj i nie trzaskaj hamulcem ani nie skręcaj kierownicą. Może to pogorszyć sytuację i wpędzić Cię w poślizg. Zamiast tego, powoli zwolnij z pedału gazu i kieruj prosto, aż pojazd odzyska trakcję na drodze. Naciśnij lekko pedał hamulca, jeśli potrzebujesz hamulców, ale Twój pojazd nie jest wyposażony w hamulce przeciwblokujące, w przeciwnym razie hamuj tak jak zwykle.

Hamulce należy włączać powoli i równomiernie, zbliżając się do skrzyżowania. Nie każdy kierowca ma odpowiednie przeszkolenie w zakresie radzenia sobie z niekorzystnymi warunkami jazdy, więc nie zakładaj, że wiesz, co drugi kierowca chce zrobić, lepiej przewidywać jego ruchy.

Bądź bardzo ostrożny, gdy woda wylewa się na drogę. Nie zaleca się przejeżdżania przez poruszającą się wodę, jeśli nie widzisz jej dna.

Powoli jeździć przez wodę, jeżeli wznosi się ona ponad dno Twoich drzwi, próba jazdy przez nią może spowodować uszkodzenia elektryczne i zostawić Cię z ciężkim rachunkiem za naprawę lub co gorsza, woda może dostać się do silnika zmuszając Cię do jego wymiany.

Nie należy próbować zmuszać pojazdu do rozruchu, w przypadku przedostania się wody do cylindrów może dojść do hydrolokacji i zniszczenia silnika. Jeśli możesz, poproś kogoś, kto pomoże Ci wyciągnąć pojazd za pomocą liny holowniczej lub wyciągarki linowej.

Jadąc ulicami, nowi kierowcy mają tendencję do ciągłego patrzenia prosto przed siebie, ale jazda po autostradzie wymaga od Ciebie również zwracania uwagi na to, co dzieje się po wszystkich stronach samochodu.

Czytanie i używanie świateł sygnalizacyjnych to bardzo ważna umiejętność jazdy, zwłaszcza na autostradzie. Ponieważ ani Ty, ani kierowca jadący z przodu i z tyłu nie potraficie czytać w myślach, zawsze używajcie mrugnięcia do komunikowania się z innymi kierowcami - i proszę dać sygnał 4-8 sekund przed wykonaniem ruchu.

Używanie światła sygnalizacyjnego i zmiana pasa ruchu działa w parze. Ważne jest, aby zachować bezpieczną odległość przed zmianą pasa ruchu, a także upewnić się, że żaden samochód nie znajduje się w martwym punkcie.

Gdy wjeżdżasz na autostradę z rampy wjazdowej, upewnij się, że światło sygnalizacyjne jest włączone przed zrobieniem przerwy, którą widzisz, a gdy wjeżdżasz na autostradę, zwiększ prędkość, aby dopasować ją do ruchu na autostradzie. Jeśli chcesz zjechać z autostrady, użyj swojego światła sygnalizacyjnego, aby inni kierowcy zrozumieli Twój zamiar, a następnie zwolnij przy wjeździe na rampę wjazdową.

Jeśli uczysz się jeździć po autostradzie lub starasz się poprawić swoją pewność siebie, zaleca się to zrobić po godzinach szczytu. Wybierz czas, gdy pogoda sprzyja, a na drodze znajduje się mniej samochodów. W ten sposób możesz uczyć się szybciej bez presji niecierpliwych kierowców, którzy na Ciebie trąbią.

Pozostań na właściwym pasie, jeśli nie czujesz się jeszcze komfortowo podczas jazdy z dużą prędkością. Lewy pas jest przeznaczony do mijania innych samochodów, więc kiedy jesteś wystarczająco pewny siebie, możesz poćwiczyć mijanie kilku samochodów na tym pasie, ale do tego czasu jedź na prawo lub na środek.

Jazda po autostradzie i jazda po ulicy to dwa różne doświadczenia. Jeśli nie czujesz się komfortowo jeżdżąc po autostradzie, nie przestawaj uczyć się na ulicach. Kiedy poczujesz, że nadszedł czas, aby przenieść się na autostradę, zastosuj się do dwóch ostatnich wskazówek i weź ze sobą doświadczonego kierowcę lub profesjonalistę.

Jeśli kiedykolwiek weźmiesz udział w wypadku podczas jazdy na międzystanowej, pociągnięcie jak najdalej od drogi, jak to możliwe, pomoże zapobiec większym szkodom u Ciebie lub innych kierowców. Kto wie, rozproszony kierowca może nie zdawać sobie sprawy na czas, że twój samochód jest nieruchomy, jeżeli ty zatrzymujesz się na poboczu drogi.

Aktywność fizyczna poprawia Twoją elastyczność i siłę, co z kolei może poprawić Twoje bezpieczeństwo podczas jazdy, ułatwiając skręcanie kierownicą, rozglądanie się po okolicy lub przez ramię i wykonywanie innych ruchów. Chodzenie to świetny sposób na włączenie ćwiczeń do codziennej rutyny.

Nawet jeśli wzrok i słuch są w porządku, zaleca się wizytę u lekarza i zaplanowanie regularnych badań wzroku i słuchu, ponieważ te dwa zmysły mają tendencję do zmniejszania się z wiekiem. Niektóre problemy związane z tymi dwoma zmysłami są łatwiejsze do skorygowania, jeśli zostaną wcześnie wykryte.

Pracuj ze swoim lekarzem i postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi postępowania w przypadku przewlekłych schorzeń, które mogą mieć wpływ na Twoje bezpieczeństwo za kierownicą - zwłaszcza ataków drgawek lub cukrzycy. Ważne jest, aby wiedzieć, że wiele leków stosowanych w leczeniu takich schorzeń może wywoływać senność lub zawroty głowy jako efekt uboczny.

Dostosuj się do swoich ograniczeń fizycznych. Jeśli podczas chwytania kierownicy czujesz ból w rękach, zawsze możesz użyć osłony kierownicy, która zwiększa komfort kierowania. Możesz również dostosować lub zmienić pojazd na taki, który pomoże Ci uniknąć kolizji, zarządzać martwą strefą, bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i nie tylko.

Bezpieczeństwo kierowcy jest większe w ciągu dnia i przy dobrej pogodzie. Weź pod uwagę korzystanie z transportu publicznego, gdy widoczność jest słaba lub obszar jest nieznany. Poza tym, że warunki jazdy są optymalne, pamiętaj, aby jeździć tylko wtedy, gdy jesteś spokojny i trzeźwy.

Rozproszenie uwagi podczas jazdy naraża Cię na ryzyko. Schowaj telefon w bezpiecznym miejscu i zostaw go tam, aż dojedziesz do celu. Jeśli planujesz korzystać z urządzenia GPS, to przed przeniesieniem samochodu wprowadź kluczyk w miejsce docelowe - zrób to samo ze swoim sprzętem stereo.

Istnieje wiele społecznych programów edukacyjnych lub lokalnych organizacji, które uczą starszych dorosłych kierowców bezpieczeństwa. Rozważ wzięcie udziału w kursie odświeżającym, który zaktualizuje Twoje umiejętności jazdy, abyś Ty i inni mogli pozostać bezpieczni.

Dzięki tym prostym krokom możesz zmniejszyć swoje ryzyko wypadku i otrzymać rachunek za naprawę. Jeśli martwisz się - lub inne osoby wyraziły swoje obawy - o swoją zdolność do bezpiecznego prowadzenia samochodu, najlepiej jest przerwać jazdę. Rozważ skorzystanie z usługi furgonetki, przejazd autobusem, wynajęcie kierowcy lub skorzystanie z innych możliwości transportu lokalnego.