Nawet najbardziej zadbany lakier samochodowy traci swój blask po pewnym czasie użytkowania samochodu. Niestety, nawet używanie najlepszych środków czyszczących dostępnych na rynku i najwyższej jakości gąbek nie pozwoli przywrócić mu wyglądu jak z katalogowego zdjęcia.
Niezbędne będzie polerowanie za pomocą specjalnych środków, przeprowadzone w salonie lub samodzielnie, w zamkniętym garażu. Jak przygotować samochód i przeprowadzić korektę lakieru?
Przygotowanie samochodu
Aby dobrze przeprowadzić korektę lakieru, należy przede wszystkim kupić odpowiednie narzędzia i preparaty. Przyda się polerka mechaniczna – bez niej polerowanie będzie bardzo trudne, długie, a efekt kiepski. Na maszynę polerską nakłada się specjalne pady w różnych twardościach, a na pady – pastę chemiczną o zróżnicowanym stopniu agresywności. Samochód musi zostać porządnie wyczyszczony, najlepiej z użyciem glinki, która pomaga oderwać mocno przyklejone zabrudzenia. W przeciwnym razie polerowanie grozi mocniejszym porysowaniem lakieru.
Jak polerować?
Należy nałożyć pad na maszynę, a na pad – pastę. Początkowo używa się niskich obrotów, żeby wetrzeć pastę w lakier. W tym miejscu przyda się mocno ścieralna pasta, która usunie głębsze rysy i pęknięcia. Następnie należy przejść na wyższe obroty, aż pasta zostanie tak rozpracowana, że stanie się niewidoczna na lakierze. Końcówka to znów niższe obroty. Tak wypolerowany lakier powinien znów błyszczeć się jakby przed chwilą opuścił salon.
Dlaczego lakier blaknie i matowieje?
Za proces pogorszenia wyglądu lakieru odpowiada oksydacja, czyli chemiczny proces rozpadu lakieru. Przyspiesza ją promieniowanie UV i temperatura, a także mechaniczne czynniki. Samochodom nie służy także pryskający spod kół żwirek, piasek, używana zimą sól drogowa oraz małe odpryski asfaltu. Karoseria rysuje się i matowieje w spotkaniach z gałęziami drzew, oraz z twardymi szczotkami na myjniach elektrycznych. Nie sposób zatrzymać tych procesów za pomocą żadnego szamponu czy wosku – pomoże tylko korekta, wykonana techniką polerowania.