Odświeżenie i konserwacja auta

Samochód ściąga na jedną stronę? (Oto jak to naprawić)

Płynna jazda to wszystko, czego oczekujesz podczas codziennych dojazdów do pracy lub rodzinnych wycieczek. Dlatego tak zniechęcające jest wsiadanie za kierownicę tylko po to, aby poczuć, że podczas jazdy samochód ściąga w prawo lub w lewo. Jeśli nie masz ochoty na siłowanie się z samochodem podczas jazdy, musisz wiedzieć, dlaczego samochód ściąga w prawo lub w lewo.

W tym artykule przyjrzymy się wielu przyczynom, co pomoże Ci zawęzić problem. Analizujemy również, kiedy samochód ściąga, co pozwala znacznie szybciej znaleźć rozwiązanie problemu.

Najczęstszą przyczyną ściągania samochodu w prawo lub w lewo jest wadliwa geometria kół lub nierównomierne ciśnienie w oponach. Przyczyną może być także uszkodzone łożysko koła lub inne wadliwe części zawieszenia.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista możliwych przyczyn ściągania samochodu na jedną stronę:

Spis treści pokaż Przyczyny ściągania samochodu podczas jazdy 1. Nierówne ciśnienie w oponach 2. Konieczność ustawienia zbieżności kół 3. Złe łożysko koła 4. Części zawieszenia lub układu kierowniczego są zużyte Powody, dla których samochód ściąga podczas hamowania 1. Uszkodzona lub zablokowana klocka hamulcowa 2. Wadliwy zacisk hamulcowy Przyczyny ściągania samochodu podczas przyspieszania 1. Niewłaściwie ustawione zawieszenie 2. Uszkodzony element zawieszenia Przyczyny ściągania samochodu po regulacji geometrii kół

Przyczyny ściągania samochodu podczas jazdy

1. Nierówne ciśnienie w oponach

Jest to najprostszy problem i najłatwiejszy do rozwiązania. Jeśli opony mają nierównomierne ciśnienie, można odczuwać ściąganie w jedną stronę.

Jeśli ciśnienie w jednej oponie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie, zmienia się jej wysokość w porównaniu z pozostałymi oponami. Ten problem prowadzi do przesunięcia osi. Zalecane ciśnienie w oponach należy sprawdzić na ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy i często je kontrolować.

Jeśli jednak ciśnienie w oponach jest stale niższe od normalnego, może to oznaczać poważniejszy problem. Sprawdź, czy w oponach nie ma dziur lub przebić. 2.

2. Potrzebna zbieżność kół

Jeśli opony są w dobrym stanie, następnym sprawdzianem powinna być zbieżność kół. Jeśli koła i osie nie są ustawione prawidłowo, samochód może ściągać. Problem można również zauważyć, patrząc na kierownicę.

Na szczęście ustawienie kół przez mechanika nie zajmuje dużo czasu. Problem należy naprawić od razu, ponieważ zła geometria kół powoduje nierównomierne zużycie opon, co oznacza, że wymiana opon będzie konieczna wcześniej niż powinna.

3. Złe łożysko koła

Łożyska kół zużywają się z czasem, a ich uszkodzenie daje charakterystyczne objawy. Zanim zauważysz ściąganie na jedną stronę, powinieneś zauważyć kilka innych problemów.

Po pierwsze, z obszaru opony będzie dochodził odgłos tarcia. Ponadto kierownica może zacząć drżeć. W końcu samochód zacznie ciągnąć.

Gdy łożysko koła ulegnie uszkodzeniu, należy zaprzestać jazdy samochodem. Jazda z uszkodzonym łożyskiem jest niebezpieczna, a nie chcesz narażać siebie ani pasażerów na ryzyko wypadku.

4. Zużyte elementy zawieszenia lub układu kierowniczego

Jeśli problemem nie są opony ani łożyska kół, trzeba poszukać głębiej. W niektórych przypadkach uszkodzeniu może ulec element układu kierowniczego lub zawieszenia.

Ogólnie rzecz biorąc, układy zawieszenia i kierowniczy należy kontrolować co roku, aby uniknąć jakichkolwiek problemów. Część może jednak ulec awarii w każdej chwili, co może prowadzić do problemów z prowadzeniem samochodu i uczucia ciągnięcia.

Powody, dla których samochód ściąga podczas hamowania

1. Uszkodzony lub zablokowany klocek hamulcowy

Jeśli jeden klocek hamulcowy jest uszkodzony, może to powodować ściąganie samochodu podczas hamowania. Ponadto klocki hamulcowe niskiej jakości są bardziej narażone na pęknięcia, zwłaszcza przy intensywnym hamowaniu.

Z czasem pęknięcie będzie się pogłębiać, co spowoduje przemieszczenie się materiału ciernego. Ponieważ materiał klocka hamulcowego zmniejsza się, skuteczność hamowania jest ograniczona i można zauważyć ściąganie na bok. Zużyte klocki hamulcowe spowodują również zużycie wirników, dlatego należy je niezwłocznie wymienić.

RELATED: 5 objawów zużytych klocków hamulcowych

2. Uszkodzony zacisk hamulcowy

Zacisk hamulcowy to również integralna część układu hamulcowego, która może powodować ściąganie na jedną stronę. Jeśli zaciski nie są odpowiednio konserwowane, mogą się zacinać.

Zaciskający się zacisk hamulcowy powoduje zmniejszenie siły hamowania. Dodatkowo, hamulce się ślizgają, powodując charakterystyczne uczucie ciągnięcia.

Przyczyny ściągania samochodu podczas przyspieszania

1. Niewłaściwie ustawione zawieszenie

W większości przypadków, gdy zauważysz ściąganie podczas przyspieszania, problem będzie dotyczył zbieżności zawieszenia. Gdy zawieszenie jest rozregulowane, występuje tzw. ściąganie radialne opon.

Wewnątrz opony znajdują się pasy radialne. Pasy te utrzymują oponę w kształcie koła i zapewniają jej integralność na drodze. Jednak w przypadku problemów z ustawieniem zbieżności pasy mogą się zerwać, co spowoduje ściąganie opony, zwłaszcza podczas przyspieszania. Aby to naprawić, należy wymienić oponę i wykonać zbieżność.

RELATED: 5 objawów nieprawidłowej geometrii kół

2. Uszkodzony element zawieszenia

Zawieszenie zostało zaprojektowane tak, aby zrównoważyć nierówności i niedoskonałości drogi. Jego zadaniem jest zapewnienie płynnej jazdy, bez względu na to, jak wygląda droga.

Jeśli zauważysz szarpanie podczas przyspieszania, najprawdopodobniej masz do czynienia z jakimś problemem z zawieszeniem. Jeden z elementów może być uszkodzony lub po prostu luźny. Pełna kontrola zawieszenia powinna zawęzić problem dla Ciebie.

Przyczyny ściągania samochodu po regulacji geometrii kół

Najczęstszym powodem, dla którego samochód ściąga po geometrii kół jest to, że geometria kół nie została wykonana prawidłowo, ale może to być również spowodowane przez uszkodzoną tuleję wahacza lub inne problemy z zawieszeniem.

Jeśli sprawdziłeś ciśnienie powietrza w oponach i ustawiłeś zbieżność kół, a mimo to nadal odczuwasz ściąganie w jedną stronę, możesz mieć poważniejsze problemy. W takim przypadku należy przeprowadzić kompleksową kontrolę łożysk kół, hamulców, zawieszenia i układu kierowniczego, aby ustalić, co jest przyczyną ściągania. Żaden z tych problemów nie powinien pozostać nierozwiązany, gdyż w przeciwnym razie zagraża to bezpieczeństwu na drodze.